استفاده از فرآیند برجسته سازی برای افزایش کیفیت و جذابیت بسته بندی ها و لیبل ها در سال های اخیر به طور فزاینده ای مورد استقبال قرار گرفته است. رمز این استقبال ایجاد جذابیت بصری بیشتر از طریق انعکاس نور بر سطوح برجسته(Emboss) یا فرورفته(Deboss) است. این برجسته سازی می تواند روی یک زمینه ساده، حروف و یا اشکال چاپ شده صورت بگیرد.
رایج ترین و کم هزینه ترین روش برجسته سازی، استفاده از کلیشه های دو بعدی گراوری(اسیدشور) و آلومینیومی می باشد. درصورتی که طرحی که قرار است برجسته شود، فاصله ی حداقلی مورد نیاز با تیغ و تای قالب را داشته باشد، کلیشه می تواند روی قالب نصب شود تا در مرحله تیغ زنی، فرآیند برجسته سازی به طور هم زمان انجام شود. در غیر این صورت کلیشه ها روی تخته ای مجزا نصب می شوند و در یک مرحله برجسته سازی و در مرحله دوم تیغ زنی صورت می گیرد. نکته قابل توجه این است که کلیشه ها به منظور رجیستر کردن قابلیت جابه جایی (ریگلاژ) را دارند. یکی از قابلیت های مهم این کلیشه ها، استفاده از چند کلیشه با طرح مختلف روی یک قالب مادر می باشد نیاز به ساخت چند دست قالب یکسان با طرح های برجسته مختلف را برطرف می کند.
از انواع حرفه ای تر کلیشه می توان به کلیشه های برجسته (Emboss)و فرورفته(Deboss) و طلاکوب(Hotstamp) سه بعدی اشاره کرد که قابلیت ایجاد برجستگی با ارتفاع متفاوت را فراهم می کند و تاثیر بسزایی در ایجاد یک بسته بندی متفاوت و در نتیجه جلب توجه و کشاندن چشم یا دست مصرفکننده به محصول می شود. قالب سازی ابتکار با افتخار اولین تولید کننده بومی این نوع کلیشه ها در ایران می باشد. پیش از این (حتی در حال حاضر) قسمت قابل توجهی از کلیشه های این سبک از کشورهای اروپایی تامین میشد.